Komoly piaci szereplők sorakoztak fel a NAK TechLab inkubátorprogramjába, melynek célja az agrárium digitalizációjának elősegítése. Szerencsére egyre felkapottabb a mezőgazdaság a startupok körében, a nagyvállalatok pedig tárt karokkal fogadják az újítani vágyó fejlesztőket és a fiatalokat. A „nagy találkozások” összehozásában kulcsszerep hárul az olyan kapcsolatfelvételt támogató szervezetekre, mint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, illetve az együttműködés kialakítását megalapozó programokra, segítő eseményekre. Holán Balázzsal, a NAK Techlab vezetőjével beszélgettünk az immár két éve működő inkubátorprogram tapasztalatairól.

Hirdetés (x)Hirdessen a Farmer Magazinban!
E-mail: hello @ summary.hu
Médiajánlat

Sokat hallani a rólatok a hazai szakmai sajtóban, a startup-közösségekben is egyre gyakrabban bukkan fel a nevetek. Mi is az a NAK TechLab, honnan jött az ötlet, mit kell rólatok tudni?

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a kamara segítse a hazai gazdálkodók munkáját, amihez úgy gondolom, hogy a 21. században hozzátartozik az agilis fiatal fejlesztőkkel való közös gondolkodás. Acél az volt, hogy kialakítsunk egy olyan agrárinnovációs felületet, ami a nagyban elősegíti  az agrárszektor digitalizációs szintjének a növelését.Mindenképp előnyös lenne a hazai agrárium számára, ha a más szektorokokban már bevált megoldásokat megpróbálnánk itt is implementálni, illetve a meglévő megoldások mellé újakat is létrehozni. A kamarán belül életre hívtunk egy több elemből álló innovációs programot, ez a NAK TechLab. Ebben az innovációs programban szakmai partnerünk a Design Terminál.

Mennyire nehéz kihívás digitalizálni a mezőgazdaságot? Gyakran jönnek-e olyan ötletek, amelyeket lehet hasznosítani? Hogy állnak hozzá az agrárszektorhoz a fiatalok?

Mindenki ismeri azokat a híres magyar feltalálókat, akik már beírták a nevüket a történelemkönyvekbe, az ő általuk létrehozott eszközöket évtizedek múltán is milliók használják világszerte. Ez az attitűd ma is jellmező, én személy szerint nagyon bízok a magyarok, főleg a magyar fiatalok kreativitásban, most pedig itt a lehetőség, a mezőgazdaságban is lehet nagyot dobbantani! Szerencsére egyre több olyan magyar startup van, amely egyrészt akár globális piacon is meg tudja állni a helyét, másrészt képes arra, hogy dinamikus növekedési pályára álljon.

Miért a NAK? Miért nem valamely másik szakmai szervezet – vagy agrárcég – lépett elő és állt az agrárszektor digitalizálásának az élére?

A NAK – mint a legnagyobb hazai agrárszakmai szervezet – jelentős szakmai tudással, nagyon széles kapcsolatrendszerrel, ágazati rálátással és napi szintű együttműködésekkel, komoly információhalmazzal rendelkezik. Mindennek révén meghatározó potenciálunk van a mezőgazdasági innovációban. Kicsivel több mint két évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy határozottan nyitunk a fejlesztésekben gondolkozó fiatalok felé. Az általunk biztosított keretrendszerrel képesek lehetnek egy adott problémára olyan digitális megoldásokat kidolgozni, amelyek piaci oldalról is megállják a helyüket.

Melyek azok a cégek, akik az agrárkamara szakmai partnereiként segítik a munkátokat itt, a NAK TechLab-ban?

Az inkubátorprogramunk keretében a legnagyobb hazai és nemzetközi agárvállatokkal dolgozunk együtt, gondolok itt olyan cégekre, mint a Bayer Crop Science, a KITE, a Corteva, a Bonafarm vagy épp az AXIÁL. Mivel a mostani kihívások egy része nem kizárólagosan agrár oldalról igényel fejlesztést, tech cégekkel is szoros kapcsolatban vagyunk. Míg a Vodafone egy IoT hálózattal van jelen a programunkban, addig a Planet a képalkotó műholdjai által készített információkkal segíti a munkánkat. A NAK TechLab program gerincét egy három hónapos inkubációs időszak képezi. Első körben leülünk a hazai nagyvállalatokkal beszélgetni és megpróbáljuk felszínre hozni, melyek azok az aktuális problémák, amelyek őket leginkább sújtják. Erre azért van szükség mert az ő szemüvegükön át a partnereik problémáival szembesülünk, ami jelen esetben több százezer magyar gazdát jelent. Ezek a kihívások nem 5 cég problémái, hanem a hazai mezőgazdaságé. Ezt követően – a valós kihívásokra alapozva – célorientáltan toborzunk startupokat.

Mi történik az után, hogy valaki bekerült a NAK TechLab által indított inkubátorprogramba?

A jelentkezéseket követően a startupok két napos bootcamp-en vesznek részt, ahol agrárszakmai oldalról a NAK-kal, a Design Terminállal pedig üzletfejlesztési oldalról tudnak konzultálni. Itt a cél az, hogy a nagyvállalatok és a startupok között minél hamarabb kialakuljon az együttműködés. A program három hónapja alatt a korábban kialakult nagyvállalati kapcsolatot formáljuk tovább. Minden héten találkozunk, egyeztetünk a startupokkal, míg a harmadik hónap végén a Demo Day-en bemutatják mire jutottak. Az idei Demo Day-t egy nagyszabású, egész napos agrárdigitalizációs konferencia köré építjük, melyre 2021. november 24-én kerül sor. Az eredmény már lehet egy konkrét termék prototípus is, de olyan is előfordul, hogy hosszabb távú piaci együttműködést tudunk megalapozni. A nagyvállalatok számára is fontos a programban való részvétel, egy-egy divízióvezetőjüket részlegesen rendelkezésre bocsátják az inkubátorprogram három hónapjára. Emellett ezek a cégek lehetnek a startupok első vevői is.

Ha valakinek van egy jó ötlete, mindenképp részt kell-e vegyen a három hónapos inkubátor programban, hogy támogatást nyerjen? Van-e rövidebb programotok?

Az inkubátorprogramon kívül időről időre szoktunk tartani befektetői meetupokat is.  A NAK-kal együttműködő kockázati tőkelapoknak röviden bemutatjuk azokat a startupokat, amelyeket mi szakmailag megfelelőnek találunk, az általuk prezentált megoldást mi előzetesen validáljuk. Ez gyakorlatilag egy „matchmaking”, amiben próbáljuk feltőkésíteni a startupokat külső forráslehetőségekkel. Ezen felül van egyetemistáknak szóló ötletversenyünk, ahol a legkoraibb fázisban lévő ötletek gondozásában segítünk.

Milyen sikereket ért el eddig a NAK TechLab? Hol tartanak ma azok a startupok, amelyek anno tőletek indultak?

Több olyan együttműködés született a startup csapatok és a nagyvállalatok között, melyek új agrárszolgáltatások megjelenését eredményezik a piacon. Van olyan korábbi inkubátor csapatunk, aki nem csak itthon hanem nemzetközi szinten is dinamikusan fejlődik. Ezen felül a program indulása óta több mint egymilliárd forintnyi befektetést kaptak azok a csapatok, akik velünk valamilyen formában együttműködtek. A különféle agrárpiaci innovációs fejlesztésekre sok pályázat és anyagi forrás áll rendelkezésre. Nagyon lényeges, hogy a NAK semmilyen kötelezettségvállalást nem kér, mi nem akarunk beszállni ezekbe a cégekbe, nem vásárolunk üzletrészeket. Minket a NAK-nál egy cél vezérel: minél több új, a gyakorlatban is hasznosítható digitalizációs lehetőség álljon a hazai gazdálkodók rendelkezésére.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

FARMER MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Farmer Magazint a közösségi média oldalakon is!