Noha az időjárás kedvezően befolyásolta a sörfogyasztás alakulását az iparág főszezonjának számító nyári hónapokban, a kiemelt fesztiválok és nagyobb rendezvények idei elmaradása miatt a söripar forgalma idén sem tudja majd megközelíteni a covid előtti időszakban tapasztalt szintet. 

Hirdetés (x)Hirdessen a Farmer Magazinban!
E-mail: hello @ summary.hu
Médiajánlat

2020-ban a hazai sörgyártás volumene – döntő részben a koronavírusjárványnak köszönhetően – alig haladta meg a 100 milliárd forintot, ami közel 13 százalékos visszaesést jelentett a 2019-es 114,9 milliárd forintos szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet e lemaradás egy részét ledolgozni, a visszatérés a járvány előtti szint idén már biztos nem teljesül majd.

Bár 2021-ben a hazai sörtermelés az igények növekedésével folyamatosan nőtt, annak mértéke az első félévben továbbra is 4 százalékkal elmaradt a 2019 hasonló időszakában tapasztalt mennyiségtől.

– modnta dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.

A szakember tájékoztatása szerint különösen a hordós sör forgalmazási szintje maradt alacsony: ez a szint még a teljes újranyitást követően, júliusban is közel 24 százalékkal maradt el a tavaly júliusban mért értéktől.

A csapolt sör nyári szezonban elmaradó értékesítését pedig az év későbbi részében már lehetetlen kompenzálni.

Az idei év kedvező trendje ugyanakkor, hogy tovább erősödött a prémiumszegmens és az alkoholmentes sörök forgalma; ez utóbbi területen a termékválaszték gyors bővülésének eredményeképpen további gyors forgalomnövekedés várható a következő időszakban.

Helyzetbe kerülhetnek a kézműves sörfőzdék

A hazai sörgyártás ma alapvetően nagyipari sörfőzdékben zajlik:

a KSH adatai szerint tavaly a kibocsátás 97 százaléka legalább 50 főt foglalkoztató sörgyárakból származott.

  • A mintegy 80-90 kisüzemi, kézműves termékeket gyártó hazai sörfőzde pozícióit azonban jelentősen javíthatja a kereskedelmi törvény idén augusztustól hatályos módosítása, amely a hazai vendéglátóiparban visszaszorítja a kizárólagos italbeszerzési szerződéseket.
  • A változások nyomán a vendéglátóhelyeknek egyes italkategóriákban legalább két különböző gyártó termékeit kell kínálniuk, italkészleteiknek pedig legfeljebb 80 százaléka származhat ugyanazon gyártótól az egyes italkategóriákban.
  • Ettől csupán a csapolt sör esetében térhetnek el, ha az adott helyen biztosítják legalább egy kisüzemi sör folyamatos, csapon történő értékesítését.

Az igények fokozatosan tolódnak a prémium sörök felé

A hazai sörkínálatot jelentős részben a magyarországi termelés biztosítja:

bár az az import aránya 2019-ben meghaladta a 25 százalékot, az elmúlt tíz év átlagában 20 százalék alatt alakult.

Az elmúlt évtizedben fokozatosan erősödött az a fogyasztói réteg, amely prémium és szuper prémium söröket kereste, ennek hatására tavaly már e két kategória termékei tették ki a teljes sörértékesítés 25 százalékát a Magyar Sörgyártók Szövetségének adatai szerint. A minőségi sörök felé történő elmozdulást az is elősegítette, hogy a KSH adatai szerint jelentősen szűkült az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között. 2020-ban egy palack minőségi sör fogyasztói átlagára 255 forint volt, ami 15 százalékkal magasabb a világos sörök 222 forintos átlagáránál. 2010-ben e két árkategória között még 27 százaléknyi volt különbség.

Magyarországon 2019-ben 72,7 liter volt az egy főre eső sörfogyasztás, ezzel továbbra is a sör a legnépszerűbb alkoholtartalmú ital: ugyanebben az évben borból 21 liter, égetett szeszből pedig 6,3 liter fogyott egy főre vetítve.

Nyitókép: Unsplash.

Tetszett a cikk?
Ne felejtsétek el megosztani! Köszönjük!

FARMER MAGAZIN A KÖZÖSSÉGI MÉDIÁBAN
Facebook CSOPORTUNKBAN szakmai témákat vitatunk meg, Facebook OLDALUNKON pedig értesülhetsz a legfrissebb hírekről. Kövesd a Farmer Magazint a közösségi média oldalakon is!